Poveștile – instrument prețios pentru achiziții la nivelul gestionării emoțiilor și a relațiilor sociale în cadrul activităților integrate
Poveștile – instrument prețios pentru achiziții la nivelul gestionării emoțiilor și a relațiilor sociale în cadrul activităților integrate

„Învață-mă și voi uita,
Arată-mi și voi ține minte,
Implică-mă și voi înțelege.”
Confucius
Sarcina dezvoltării armonioase a copiilor la vârsta preșcolară constă nu numai în atingerea de către el a unui anumit nivel de cunoștințe, priceperi și deprinderi, însușirea unor metode și procedee eficiente de cunoaștere variată a realității, dar și în dezvoltarea la un nivel avansat a vieții lor afective, a capacității de orientare socială, de situare pe o poziție morală justă, ceea ce nu are doar o însemnatate îngust pedagogică, ci și una profund socială.
Educaţia socio-emoţională cuprinde totalitatea activităţilor de învăţare care conduc la dobândirea experienţei individuale de comportare socială şi emoţională, la formarea competenţelor emoţionale şi sociale ale individului. Mă refer aici la dobândirea abilităţilor emoţionale (de a înţelege, a exprima şi a-şi regla emoţiile) şi a celor sociale, precum cele de iniţierea şi menţinerea unei relaţii şi integrarea într-un grup (social, comunitar etc.).
Copiii diferă în exprimarea sentimentelor, în special, atunci când trăiesc emoții puternice: la unii se pune în mișcare și fața, și capul, și corpul la alții apare o grimasă ușoară sau un gest abia observat. Capacitatea de a descifra starea cuiva, unii o determină după o mică schimbare în mers, voce, iar alții au nevoie de tot ,,repertoriul” acelui cuiva ca să înțeleagă ce se petrece în sufletul lui. Starea emoțională pozitivă constituie baza atitudinii binevoitoare față de semeni, maturi, a pregătirii către comunicare. Stările emoționale negative pot apărea din motivul înrăirii, invidiei, geloziei, fricii, îndepărtării de prieteni, de oamenii dragi . Poveştile sunt un izvor nesecat în educaţia socio-emoţională a copiilor de vârstă preșcolară, având o deosebită importanţă informativă, cognitivă, educativă. Ele contribuie la formarea unor astfel de calităţi pozitive ca: dragostea de membrii familiei, faţă de oamenii din jur, de dreptate, dezaprobarea leneviei, minciunii, fricii etc. Datorită poveștilor în care se vorbeşte despre bine şi despre rău şi unde copiii apreciază eroii pozitivi şi îi detestă pe cei negativi, ei îşi educă anumite sentimente umane, calităţi etice, abilitatea de a-şi ajuta prietenul la depăşirea obstacolelor, a situaţiilor complicate. În cadrul activităților cu aplicarea poveștilor se crează condiţii pentru dezvoltarea percepţiilor şi a emoţiilor care trec treptat în sentimente morale, contribuind la formarea atitudinii umane faţă de lumea ce îl înconjoară pe copil. Cele expuse mai sus, au fost evidente în cadrul seminarului instructiv-metodic raional cu tema: Poveștile – instrument prețios pentru achiziții la nivelul gestionării emoțiilor și a relațiilor sociale în cadrul activităților integrate”,desfăsuratla data de 19 februarie 2020 în incinta instituției de educație timpurie „Viorica”, satul PîrîtaLa seminar au participat educatorii grupelor mari, metodişti, directori din instituțiile de educație timpurie din raionul Dubăsari. Conform agendei seminarului au fost prezentate două activități publice cu următoarele tematici: „Călătorie în lumea poveștilor”, educator, dna Tincul Valentina, grupa mare I, „Punguța cu doi bani”, educator, dna Guțan Eugenia, grupa mare II și activitatea exracurriculară cu tema ,,Povești altfel – „Fugi, Fursecuț, fugi”, educatori Craijdan Natalia, Creț Elena, grupa pregătitoare. Particitanţii au rămas plăcut surprinși de calitatea activităților desfășurate. Pe parcursul activităților integrate, cadrele didactice au avut prilejul să urmărească emoțiile și nivelul de socializare, care le-a creat buna dispoziție copiilor, libertatea exprimării acestora și desigur a fost vizibilă agerimea copiilor de a se discurca în deverse situații de problemă, comunicând și relaționând cu colegii și educatoarea. Buna dispoziţie a predominat și la activitatea exracurriculară, ce ne-a oferit prilejul să-l vedem și pe ,,Fursecuș” și să avem senzația ca suntem la spectacol. Sper că cele văzute și auzite în cadrul seminarului vor fi reflectate în activitatea cadrelor didactice, precum și împărtășite colegilor. Aduc mulţumiri administraţiei şi întregului colectiv de educatori al grădiniţei-creşe „Viorica” s. Pîrîta pentru buna organizare şi desfăşurare a seminarului raional.
Natalia BACIOI, metodist principal,
Centrul metodic, DÎG

Lasa un comentariu

Nume
Email
Comentarii
Contact
MD-4572, Republica Moldova,
raionul Dubăsari, satul Coşniţa, str. Păcii 70.

E-mail:  www.consiliudubasari@gmail.com

Poveștile – instrument prețios pentru achiziții la nivelul gestionării emoțiilor și a relațiilor sociale în cadrul activităților integrate - Title: Title general site

,