Harta site-ului
Ajutor
Metode de comunicare pentru copiii cu tulburări de spectru autist
Metode de comunicare pentru copiii cu tulburări de spectru autist

Autismul este un spectru larg şi poate afecta persoana usor sau sever, incepând din primul an de viaţă  sau in jurul vârstei de 3 ani, când copilul începe să piardă achiziţiile dobândite până atunci. 
Toţi copiii cu autism prezintă dificultăţi de comunicare şi limbaj într-un fel sau altul, exprimate printr-o slabă capacitate de a interacţiona sau comunica cu ceilalţi: fie nu vorbesc, fie dacă vorbesc pot avea dificultăţi în exprimare sau în inţelegerea celor din jur. Dificultăţile se regăsesc şi în limbajul nonverbal - înţelegerea şi folosirea gesturilor, expresiilor faciale, contactul vizual etc. Timp de două zile împreună cu echipa FCPS şi specialiştii Serviciilor de Asistenţă Psihopedagogică Criuleni, Centrului de Reabilitare pentru copiii cu dizabilităţi, cadrele didactice de sprijin, care lucrează cu astfel de copii, precum şi părinţii acestora am învăţat despre terapia PECS (Sistemul de Comunicare prin Schimbul de Pictograme). Instruirea aceasta a fost organizată în colaborare cu  FCPS şi AO „SOS Autism”, formator Mariana Druc, psiholog. Acesta este un sistem de comunicare non-verbală care vine să stimuleze limbajul şi care este folosit la toţi copiii care iniţial nu vorbesc. PECS-ul este un sistem de comunicare, care se autoexclude când copilul este fluent în limbajul verbal, însă la unii copii este necesar pe durata întregii vieţăi. Copiii invaţă să folosească cardurile şi cei care încep să vorbească curând le însoţesc de denumiri corecte ale imaginilor. Este un sistem extrem de util şi eficient. 
Pentru o dezvoltare armonioasă a limbajului copilul are nevoie de o motricitate fină bine dezvoltata, de deprinderi corecte de a mânca (de a mesteca, muşca, etc.), deprinderi care întăresc musculatura fină a feţei şi controlul copilului în acele arii, control de care are nevoie în exprimarea verbală, apoi în emiterea efectivă a sunetelor. 
Terapia limbajului trebuie să înceapă cât mai devreme posibil, să ţină cont de abilităţile copilului şi de interesele şi nevoile sale. Pentru copiii care nu dobandesc deprinderi de limbaj verbal terapia se va axa pe învăţarea gesturilor, a comunicării gestuale, a comunicării cu pictograme sau a altor sisteme alternative de comunicare. Învăţarea prin metoda PECS are efecte pozitive asupra comportamentului copilului atât acasă, cât şi în colectivitate. Făcându-se înţeleşi, copiii cu deficienţe de limbaj devin mai puţin agresivi şi mai mult comunicativi, fapt care contribuie la asigurarea incluziunii socio-educaţionale. 
Suntem pentru incluziunea fără bariere!

Irina POTOROCA, pedagog învăţământ preuniversitar, Serviciul de asistenţă psihopedagogică

Lasa un comentariu

Nume
Email
Comentarii
Contact
MD-4572, Republica Moldova,
raionul Dubăsari, satul Coşniţa, str. Păcii 70.

E-mail:  dubasari@list.ru

Metode de comunicare pentru copiii cu tulburări de spectru autist - Consiliul Raional Dubăsari

дубоссарский районный совет

Aдрес Дубоссарского Районного Совета

дубоссарский районный совет, Aдрес Дубоссарского Районного Совета,

descmeta

descmeta