Harta site-ului
Ajutor
Adolescenţa fără violenţă
Adolescenţa fără violenţă

Adolescenţa este vîrsta întrebărilor, a îndoielilor. Adolescenţii reprezintă viitorul acestei societăţi. Unii care sunt conştienţi de acest aspect, se străduiesc să înveţe cît mai bine la şcoală, să urmeze un liceu bun şi să intre la facultate. Aproape maturi şi mult prea copii, ne gîndim cum am putea defini perioada prin care trecem. Unii spun că este cea mai frumoasă perioadă din viaţa unui om, alţii din contra spun că este foarte greu să te înţelegi cu un adolescent. Oricare ar fi părerea noastră, adolescenţa este etapa care face trecerea de la copilărie la tinereţe. Adolescenţii sunt diferiţi prin caracter, comportament, fizic, gîndire. Fiecare om este unic şi trăieşte într-o lume a sa. În cadrul acestei etape  te maturizezi, începi să priveşti lucrurile dintr-o altă perspectivă, devii alt om, diferit de ceea ce ai fost pînă acum. Adolescenţa reprezintă o perioadă iniţiatică, în care fiecare începe să cunoască mai bine lumea, să-i descopere secretele, să pornească pe cărările neumblate ale vieţii, să se iniţieze în toate domeniile. Începe să se cunoască pe sine, descoperă laturile personalităţii lui şi realizează schimbările esenţiale ce îi marchează existenţa. Adolescenţa înseamnă cea mai frumoasă perioadă din viaţă, cea mai plină de nelinişti, izvorate din întrebările care îşi caută răspunsul, cea mai puţin echilibrată din punct de vedere emoţional din cauza necunoaşterii locului pe care îl are adolescentul în societate şi în univers, şi totuşi febrila de a se lansa într-o viaţă raţională şi armonioasă. Cu acest scop la data 18 octombrie 2013 conform planului a fost organizată activitatea cu genericul ,,Adolescenţa fără violenţă” cu elevii din clasa 5-a diriginte Ostovnoi Maria din cadrul Liceului ,,Vlad Ioviţă” din s.Cocieri. Activitatea propriu zisă este foarte importantă  pentru fiecare persoană. Care a avut ca scop familiarizarea cu noţiunea de violenţă, ce forme poate avea, cum să o prevenim şi cum să soluţionăm conflictele în mod non- violent, să identifice persoanele de încredere la care pot apela atunci cînd se află în dificultate. La jocul didactic elevilor li s-a cerut să formeze perechi, o persoană din pereche să ridice mîna în sus şi să strîngă pumnul.Sarcina partenerului este de a găsi metoda pentru deschiderea pumnului. La discuţia dirijată li s-au adresat întrebări: Ce metode au folosit colegii pentru a deschide pumnul? De ce mulţi încearcă să soluţioneze problemele prin aplicarea forţei? Aplicarea forţei fizice faţă de altă persoană este o manifestare a violenţei? De ce? La realizarea sensului elevilor li s-a propus să formeze 5 grupuri şi să realizeze următoarea sarcină. Studiaţi tipul de violenţă care va revenit, analizaţi situaţiile propuse şi gîndiţi-vă la soluţii: Grupul 1: Violenţa fizică, Grupul2: Violenţa emoţională, Grupul3: Violenţa între semeni,Grupul4: Violenţa sexuală, Grupul 5: Violenţa prin sursele de comunicare: Internet şi telefonie mobilă. Apoi elevii sunt rugaţi să deschidă materialul dat suplimentar pentru a cunoaşte persoanele de încredere la care pot apela după ajutor atunci cînd se confruntă cu un comportament violent din partea unei persoane, după care li s-a propus să răspundă la următoarele întrebări: 1)Ce înseamnă persoană de încredere? 2)Care sunt persoanele de  încredere din cadrul familiei? 3) Care sunt persoanele de încredere din cadrul şcolii? 4)Care sunt persoanele de încredere din cadrul comunităţii?5) Ce reguli ar fi bine să respectăm pentru a ne proteja de violenţă? După care li s-a propus elevilor să ia cunoştinţă cu cele 5 reguli pentru a fi protejat de violenţă,

şi să se gîndească la una sau mai multe reguli noi care i-ar ajuta să se protejeze de violenţă. La etapa de reflecţie se va adresa elevilor: La momentul actual, în lume,sute de mii de oameni pledează pentru combaterea violenţei faţă de copii.In semn de solidaritate, ei poartă o panglică albastră în piept, o puteţi confecţiona şi voi după modelul  prezentat. Astfel putem adera cu toţii, împreună cu părinţii şi rudele, la mişcarea globală împotriva violenţei faţă de copii.La finele măsurii li s-a cerut să se apropie de tablă şi  să scrie pe foaia afişată cîte o propoziţie ce încurajează copiii din toată lumea să opteze contra violenţei. Obiectivele planificate au fost realizate cu succes.Tinerii şcolari s-au implicat activ la lecţie şi au învăţat cum să prevenim violenţa şi cum să ne protejăm de ea. Au fost îndemnaţi să citească tot materialul oferit, să completeze exerciţiile de sinestătător şi să aplice în viaţa cotidiană cele învăţate.

                                                     Ana Iaviţa, specialist în domeniul tineret şi sport pl.Cocieri

                                                                                                         

Lasa un comentariu

Nume
Email
Comentarii
Contact
MD-4572, Republica Moldova,
raionul Dubăsari, satul Coşniţa, str. Păcii 70.

E-mail:  dubasari@list.ru

Adolescenţa fără violenţă - Consiliul Raional Dubăsari

дубоссарский районный совет

Aдрес Дубоссарского Районного Совета

дубоссарский районный совет, Aдрес Дубоссарского Районного Совета,

descmeta

descmeta