| Raport cu privire la acţiunile întreprinse privind aplicarea Mecanismului Intersectorial de cooperare în domeniul protecţiei copilului. Raport cu privire la acţiunile întreprinse privind aplicarea Mecanismului Intersectorial de cooperare în domeniul protecţiei copilului. În contextul reformării sistemului de protecţie a copilului din R.Moldova şi alinierii acestuia cu standardele şi documentele europene şi internaţionale, în ultimii ani, în raionul Dubăsari au fost realizate importante acţiuni. Pe lângă implementarea Strategiei şi Planului naţional de acţiuni pentru incluziunea socială şi educaţională a persoanelor cu dizabilităţi precum şi a Programului de dezvoltare a educaţiei incluzive, s-au depus eforturi sporite pentru implementarea şi dezvoltarea mecanismului intersectorial de cooperare în domeniul protecţiei copilului. Protejarea copiilor este realizată prin respectarea cadrului legal special, Legea nr.140 din 14.06.2013 privind protecţia specială a copiilor aflaţi în situaţii de risc şi a copiilor separaţi de părinţi şi aplicarea Procedurii de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învăţământ în cazurile de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului şi a Instrucţiunilor privind mecanismul intersectorial de cooperarepentru identificarea, evaluarea, referirea, asistenţa şi monitorizarea copiilor victime şi potenţiale victime ale violenţei, neglijării, exploatării şi a traficului. Printre actele normative sectoriale ce conțin prevederi referitoare la protecția copilului, prevenirea și combaterea violenței în familie, inclusiv asupra copilului, se numără: Codul Educației, Strategia de dezvoltare a educației pentru anii 2014-2020 „Educaţia-2020”, Strategia intersectorială de dezvoltare a abilităţilor şi competenţelor parentale pentru anii 2016-2022; Metodologia de aplicare a Procedurii de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învățământ în cazurile de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului; Regulamentul privind comunicarea între instituțiile de învățământ și mass-media în cazurile care se referă la copii; Procedura de identificare și raportare a cazurilor de violență de către angajații instituțiilor de învățământ face parte dintr-o strategie complexă de prevenire și combatere a violenței față de copii lansată de Ministerul Educației, în februarie 2013. Profesorii și directorii instituțiilor de învățământ au obligația să sesizeze autoritățile tutelare și alte instituții ale statului, atunci când un copil este în situație de risc. Pentru a fi respectate procedurile stabilite a fost necesară instruirea cadrelor didactice și manageriale cît și a tuturor angajaților instituțiilor. Astfel la nivel raional au fost organizate ateliere de instruire pentru cadrele managerial, seminare pentru psihologi și cordonatorii școlari ai acțiunilor de prevenire, identificare raportare și referire a cazurilor de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului. Organizarea acestor instruiri a fost posibilă datorită colaborării cu Fundația ,,Terre de homes,,în cadrul proiectului ,,Familie puternica pentru fiecare copil,, finanțat de USAID. Atelierul de instruire a avut loc în perioada 09-10 septembrie 2014. Subiectele din agenda s-au referit la Procedurile de identificare ,evaluare , asistență, referire, monitorizare și evidența copiilor în situații de risc și a copiilor separați de parinți, fenomenul violenței, neglijării, exploatării, traficului, Proceduri de organizare instituționale, sectoriale, de intervenție în cazurile de abuz. Pe parcursul anului 2014 au fost organizate 2 seminare de instruire pentru coordonatori școlari și psihologi, unde au fost analizate; implementarea Instrucțiunilor privind mecanismul intersectorial de cooperare; indicatorii de monitorizare a aplicării Procedurii de organizare instituțională și de intervenție a lucrătorilor instituțiilor de învățământ în cazurile de abuz și violență, completarea fișei de sesizare; Regulamentul privind comunicarea între instituțiile de învățământ si mass-media în cazurile care se referă la copii; audierea copilului aflat în dificultate În perioada 2015-2016, seminarele organizate au avut ca obiective: examinarea și analiza rapoartelor semestriale privind cazurile de abuz și violență din instituțiile preșcolare, primare și secundare, modalităţi de îmbunătăţire a calităţii raportării, analiza implementării Instrucțiunilor privind mecanismul de cooperare intersectorială; studierea instrumentelor de consultare a copilului, tendințe în prevenirea și protecția copilului în mediul educațional. Date generalizate privind raportarea cazurilor de violență și abuz din instituțiile preuniversitare pentru perioada 2013 - 2016 Nr/r | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Semestru. | I | II | I | II | I | II | I | II | Cazuri raportate violență | - | 112 | 113 | 102 | 76 | 100 | 94 | 66 | Tabela conține date referitor la cazurile de violență sesizate și raportate de către instituțiile educaționale. Cele mai multe cazuri, se referă la violența fizică, violența emoțională, neglijare. Creşterea numărului cazurilor identificate de violență față de copii de către angajaţii din sistemul educaţional în anii 2013-2014 şi raportarea lor, se explică prin faptul, că directorii și responsabilii de prevenirea și protecția copiilor faţă de abuz din toate instituțiile de învățământ general au beneficiat de mai multe formări, instruiri privind aplicarea procedurilor de identificare şi intervenţie . Reducerea numarului de cazuri raportate de abuz și violență pentru anii 2015-2016, se datorează și faptului că există o colaborare strânsă a Inspectoratului de poliţie de comun cu Direcţia învăţămînt general. Au fost prezentate în cadrul vizitelor programate în instituţii, pentru elevi, filme tematice, organizate companii de informare, sensibilizare, concursuri de desene, postere ,,O viață fară violență,, În cadrul acestor întîlniri au participat profesori, părinţi. La fel au fost puse în discuţie şi problemele privind impactul asupra sănătăţii tinerilor al drogurilor, alcoolului, fumatului. În toate instituţiile de învăţământ au fost organizate întâlniri cu reprezentanţii organelor de drept, lecţii, mese rotunde. Tematia acestor intâlniri a fost diversă, privind violența şi măsuri de prevenire, traficul de fiinţe umane, în special pentru elevii claselor 9 – 12 din instituţiile preunversitare. La nivel raional reprezentanții Direcției de învățământ, Serviciului de asistență psihopedagogică sunt membrii în cadrul Comisiilor raionale pentru Protecția copilului aflat în dificultate, Comisia raională pentru combaterea Traficului de ființe umane, Consiliul raional pentru Protecția drepturilor copilului. În comun acord cu Comisiile multidisciplinare locale sunt coordonate acțiunile privind identificarea și asistența victimelor sau potențialelor victime ale violenței si TFU. Astfel se dezvoltă conlucrarea intersectorială între toate instituțiile abilitate pentru combaterea și prevenirea cazurilor de violență abuz și trafic de ființe umane. Tatiana LUNGU şef Serviciu asistenţă psihopedagocicăDirecţia Învăţământ General Dubăsari | |
Lasa un comentariu